
Vlaams Parlementslid

1,6 miljard euro voor Limburgse mobiliteit
Met bijna 1,6 miljard euro investeert de Vlaamse regering ongezien veel middelen in de Limburgse mobiliteit. Dat blijkt uit het gisteren goedgekeurd Geïntegreerde Investeringsplan van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. Het leeuwendeel gaat evident naar de Noord-Zuidverbinding, waardoor het aantal kleinere investeringsproject iets lager uitvalt. “Maar niet elke geschrapte euro is een verlies. Dat er geen centen zijn voor de omleidingsweg door De Holen in Pelt of de ontdubbeling van de N78 in Maasmechelen is een zegen, geen vloek”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA).
Gisteren werd het Geïntegreerde Investeringsplan (GIP) goedgekeurd in de schoot van de Vlaamse regering. Met ongezien veel budget voor structureel onderhoud én 2,2 miljard euro jaarlijkse investeringen in de mobiliteit in Vlaanderen. Voor de grote projecten zit in het plan een doorkijk voor de komende 10 jaar. Ook het Fietsfonds wordt in budget verhoogd in het kader van de modal shift.
Limburg kan voor het eerst in 50 jaar rekenen op een volledig gefinancierde Noord-Zuidverbinding. “Voor het eerst is er 1,4 miljard euro voorzien om effectief te realiseren waar de Limburger al tientallen jaren op wacht. Zo krijgt Noord-Limburg eindelijk een volwaardige ontsluiting en kan er ook geen twijfel meer gezaaid worden over de levensvatbaarheid van het project. Vlaanderen investeert in het hartje van Limburg”, aldus Pieters, die wijst op de verkiezingsbelofte van N-VA om het budget effectief te verzekeren.
Binnen de Limburgse budgetten voor de komende drie jaar zijn middelen voorzien voor de afwerking van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Limburg, in Hasselt en Diepenbeek. Wat geen deel uitmaakt van het investeringsplan is de ontdubbeling van de N78 in Maasmechelen, de doortocht in het Maasland. “En dat is een goede zaak. Want niet elke geschrapte euro is een verlies. Dat er geen centen zijn voor de omleidingsweg door De Holen in Pelt of de ontdubbeling van de N78 in Maasmechelen is een zegen, geen vloek”, zegt Pieters.
Belangrijk onder de bijna 30 projecten zijn onder meer de aanpak van de moordstrookjes op de N73 Bree-Kinrooi, het kruispunt N71/N746 in Lommel en de omleiding N79 in Tongeren. Ook voor de waterveiligheid aan de Maas is bijna 9 miljoen euro voorzien. “Cruciaal voor de veiligheid van alle Maaslanders. De eerdere werken hebben al vele natte voeten in het Maasland voorkomen, maar we moeten blijven investeren in het rivierpark Maasvallei om ervoor te zorgen dat de waterveiligheid van de Limburgers”, besluit Pieters.
