De N-VA-fractie wil daar verandering in brengen en diende een conceptnota in die de vergunbaarheid van terreinen voor geluidsproducerende sporten moet verbeteren.

Turbo op lopende inspanningen

Hoofdindiener Andy Pieters benadrukt dat Vlaanderen een rijke motorsporttraditie heeft die het verdient om ook in de toekomst een plaats te krijgen. “Voor het eerst neemt het parlement de handschoen op om het evenwicht tussen de sport en de omgeving duurzaam te verzekeren”, aldus Pieters.

Het plan sluit aan bij de lopende inspanningen van het departement Omgeving, dat sinds de vorige legislatuur een onderhandelaar aanstelde om knopen door te hakken rond de vier bestaande motorcrossterreinen en het rallycrosscircuit. Ook mogelijke nieuwe locaties worden onderzocht.

Vijf prioritaire punten om de sport te redden

De conceptnota van Pieters bundelt vijf concrete ingrepen. Zo wil hij de onderhandelingen versnellen door de aangestelde bemiddelaar extra versterking te geven. Daarnaast vraagt hij dat de VIP-cel van het departement Omgeving sportclubs en uitbaters ondersteunt bij de verplichte bijstelling van hun vergunningsvoorwaarden. Een derde punt is het schrappen van alle passages in beleidsdocumenten die een uitdoofscenario voor gemotoriseerde sporten inhouden. Pieters pleit ook voor een grondig onderzoek naar het verplaatsen van habitatdoelen in zogenaamde Speciale Beschermingszones. Tot slot stelt hij voor om de bevoegdheid voor vergunningen naar Vlaams niveau te verhuizen, naar analogie met windmolenprojecten, zodat er minder tijd verloren gaat in procedures.

De sectorfederatie en enkele uitbaters schaarden zich al achter het plan. Tijdens een bespreking in de commissie Leefmilieu, Natuur en Ruimtelijke Ordening bleek bovendien dat er brede politieke steun groeit, ook van minister Brouns.

Race tegen de tijd

Volgens Pieters is het hoog tijd om in te grijpen. In 1990 telde Vlaanderen nog 103 permanente motorcrossterreinen, vandaag zijn dat er slechts een handvol: Genk, Lille, Lommel en Balen. Voor rallycross blijven enkel Arendonk en Maasmechelen over. 

“België is met meer dan vijftig individuele wereldtitels een topland in de motorcross en kan die status alleen maar behouden door jong talent de kans te geven zich in eigen land verder te ontplooien. Iemand moet de nek uitsteken voor deze sporten en volkstradities. Het zal niet bij iedereen op gejuich onthaald worden, maar het moet haalbaar zijn om de toekomst van de rally- en motorcross te verzekeren zonder in te boeten op ons leefmilieu”, besluit Pieters.