Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Home
Andy Pieters

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Andy Pieters

Andy Pieters

Vlaams Parlementslid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • MAASMECHELEN - Bijna twee derde van inkomsten Maasmechelse trajectcontroles naar privébedrijven
Lees voor

MAASMECHELEN - Bijna twee derde van inkomsten Maasmechelse trajectcontroles naar privébedrijven

Gepubliceerd op woensdag 13 augustus 2025

Marco Blascetta, gemeenteraadslid ademM/N-VA: “Trajectcontroles vooral een verdienmodel, gemeente tast in duister over daling ongevallen of stijging sluipverkeer”

Uit cijfers die gemeenteraadslid Marco Blascetta (ademM/N-VA) opvroeg bij het schepencollege blijkt dat de trajectcontroles in Maasmechelen sinds de start 43.500 overtredingen hebben geregistreerd. Maar liefst 92,9% daarvan gaat over minieme snelheidsoverschrijdingen van slechts enkele km/u boven de limiet, goed voor een standaardboete van €53. “Dit bewijst dat het systeem vooral brave bestuurders treft die net iets te snel rijden, terwijl de échte verkeershooligans elders hun gang gaan,” zegt Blascetta. Bovendien zijn er opvallende vaststellingen. Bijna twee derde van de inkomsten, 1,3 miljoen euro, verdwijnt richting privébedrijven én het schepencollege heeft geen enkel idee of het sluipverkeer elders toenam, noch of het aantal ongevallen effectief afnam. “Dit is vooral een verdienmodel”, klinkt het.

Sinds 2023 brachten de trajectcontroles in totaal ruim 2,15 miljoen euro op. Daarvan vloeide meer dan 1,22 miljoen euro rechtstreeks naar TAAS, het privébedrijf dat de controles uitbaat. Daarnaast ging bijna 120.000 euro naar een ICT-bedrijf voor het GAS-softwarepakket. “Het grootste deel van de opbrengst, bijna twee derde verdwijnt dus naar een privéfirma’s en blijft dus niet in Maasmechelen om in verkeersveiligheid te investeren,” stelt Blascetta. “De kassa rinkelt, maar niet voor onze gemeente.”

Dat het niet de zware snelheidsduivels zijn die gepakt worden door de trajectcontroles, blijkt ook uit de cijfers. Maar liefst 92,9% gaat over minieme snelheidsoverschrijdingen van slechts enkele km/u boven de limiet, goed voor een standaardboete van €53.

Nieuwe trajectcontroles op komst, ondanks gebrek aan cijfers over ongevallen of sluipverkeer
Het bestuur schermt graag met de daling van het aantal overtredingen op de wegen van de trajectcontroles na de inwerkingtreding ervan. Maar, in haar schriftelijk antwoord geeft het bestuur toe dat ze geen enkel idee heeft of de verkeersveiligheid effectief toenam. “Er zijn geen detailgegevens per traject beschikbaar. De politie komt enkel ter plaatse bij verkeersongevallen met gekwetsten. Er zijn dus geen gegevens beschikbaar van verkeersovertredingen zonder gekwetsten. We kunnen bijgevolg geen uitspraak doen over de ongevallenstatistieken”, klinkt het antwoord. En ook over mogelijke neveneffecten zoals verplaatsgedrag van snelheidsduivels: “Er zijn hierover geen gegevens beschikbaar aangezien wij voor wat dit betreft geen handhavende overheid zijn”. 

“Nochtans hoort verkeersveiligheid de énige parameter te zijn om een trajectcontrole te beslissen. Dit is niet verkeerveiligheidsgedreven, maar een centengedreven beleid”, aldus Blascetta.

Toch zal het huidige gemeentebestuur (CD&V, PUUR en Vooruit) naar nieuwe locaties kijken voor extra trajectcontroles. Ze gaat dat doen op basis van ‘meldingen’ en, des te opvallender, in overleg met de uitbater van de trajectcontroles, privébedrijf TAAS.

“Het is duidelijk dat de selectie dus vooral gebeurt op plaatsen met veel doorstroming, omdat dat meer boetes en dus meer inkomsten oplevert. Er wordt nauwelijks gekeken naar plaatsen met veel ongevallen, en sluipverkeer wordt zelfs helemaal niet in kaart gebracht,” aldus Blascetta.

Nieuwe trajectcontroles gepland: tegenstrijdig met Vlaamse visie
Volgens Blascetta staat dit beleid haaks op de Vlaamse Verkeersveiligheidsstrategie, waarin nadruk wordt gelegd op een integrale aanpak van verkeersveiligheid: Educatie, Engineering, Enforcement, Evaluatie en Engagement (het zogenaamde E³-beleid). De Vlaamse visie adviseert om vooral in te zetten op locaties met hoge ongevallencijfers en om maatregelen te combineren met infrastructuurverbeteringen en gedragsbeïnvloeding. Blascetta waarschuwt dat extra trajectcontroles zonder gedegen analyse de verkeersveiligheid niet substantieel kunnen verbeteren, de snelheidsduivels doet rijden langs andere wijken en enkel een bijkomend inkomstenkanaal dreigen te worden.

Geen effect op de hardrijders
Blascetta benadrukt dat hij niet tegen trajectcontroles is, maar wel tegen het gebruik ervan als verdienmodel. “Wie écht roekeloos rijdt, ontwijkt simpelweg de trajectzones en zoekt andere plaatsen om hun snelheid te botvieren. Zo lossen we het probleem van de verkeersveiligheid niet op. En laat ons eerlijk zijn: als verkeersveiligheid echt de eerste prioriteit was, zouden de controles staan op de gevaarlijkste punten, niet op de meest lucratieve.”

Pleidooi voor een ander beleid
AdemM/N-VA Maasmechelen pleit voor een beleid waarbij trajectcontroles enkel ingezet worden op bewezen gevaarlijke locaties, waarbij ook gerichte politieacties worden gevoerd tegen de fundamentele snelheidsovertreders. Daarnaast moeten er investeringen komen in infrastructuur die de verkeersveiligheid écht verbetert. Wegen moeten uitnodigen tot traag rijden, dus er moet in aanpassingen van de infrastructuur geïnvesteerd worden.

Lees hieronder verder
x

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
xx

N-VA wil eenvoudiger vergunningenbeleid dit jaar nog in werking laten treden

11 augustus 2025
Lees meer
ss

Aanbesteding opgestart voor belangrijkste deel zuidoostelijke omleidingsweg Tongeren

11 augustus 2025
Lees meer
e

België waarschuwt voor remblokken met asbest op Ali Express

10 augustus 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter

Andy Pieters

  • Over Andy Pieters
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
[email protected]

 

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | [email protected] | +32 2 219 49 30