Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Home
Andy Pieters

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Andy Pieters

Andy Pieters

Vlaams Parlementslid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • N-VA: ‘Ouderlijke verantwoordelijkheid kan illegale fatbikes voorkomen”
Lees voor

N-VA: ‘Ouderlijke verantwoordelijkheid kan illegale fatbikes voorkomen”

Gepubliceerd op donderdag 16 oktober 2025

Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) trok vandaag aan de alarmbel in de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken nu steeds meer kinderen tussen acht en veertien jaar op illegale, opgevoerde fatbikes het verkeer onveilig maken en ook zichzelf in gevaar brengen. “Wie zijn kind zo’n illegaal toestel cadeau doet, moet twee keer nadenken. Het is eigenlijk een bromfiets waarmee je je kind zonder helm, zonder verzekering en zonder de nodige rijvaardigheid de weg mee opstuurt. Dat is vragen om ongelukken,” aldus Pieters.

Fatbikes, met hun brede banden en krachtige elektromotoren, zijn gevaarlijk in kinderhanden. Pieters:

“We zien kinderen van amper acht of tien jaar die met snelheden boven de 40 kilometer per uur rijden, zonder helm en zonder besef van de risico’s. Dat zijn geen fietsen meer - dat zijn illegale voertuigen. En het zijn vaak de ouders die ze kopen. Uit onwetendheid, maar ze brengen hun kind én anderen in gevaar. Want die kinderen vinden online, bijvoorbeeld op TikTok, makkelijk hoe ze hun fatbike illegaal kunnen opdrijven. Ouders moeten zich daar bewust van zijn of we moeten hen ervan bewust maken”

Handhaven wat al verboden is

Volgens Pieters ligt de sleutel niet per definitie in nog meer specifieke regels, maar in het handhaven van de bestaande wetgeving.

“Fatbikes met een gashendel of die sneller rijden dan 25 kilometer per uur zijn illegaal, punt. Die moeten in beslag genomen worden. Alleen wordt dat in de praktijk te weinig gedaan, zeker bij minderjarigen, en al helemaal niet in alle politiezones. Maar als we willen dat jongeren en ouders het menen met verkeersveiligheid, moet de overheid haar eigen regels ook ernstig nemen. Ook door inbreuken op de verkeersregels te handhaven”

Ouderlijk gezond verstand is de beste bescherming

De N-VA’er benadrukt dat geen enkele maatregel zo veel verschil zal maken als ouderlijke verantwoordelijkheid.

“Vergis u niet: dit is een uitwas van een maatschappelijk probleem. Ouderlijke verantwoordelijkheid. Ouders moeten hun gezond verstand gebruiken. Een illegale fatbike is geen fiets, het is een motorfiets zonder nummerplaat. Als ouder koop je toch ook geen motor voor je tienjarige zoon of dochter? De eerste stap naar verkeersveiligheid begint thuis. Willen we op korte termijn de veiligheid verhogen, dan ligt de sleutel ook bij ouders. Dat kunnen we niet vaak genoeg herhalen, en dat niet in het minst in die groepen van onze maatschappij waar ouderlijke verantwoordelijkheid vaker afwezig is.”

Nederland als waarschuwing

Pieters verwijst naar Nederland, waar de overheid al langer worstelt met dezelfde problematiek.

“De Tweede Kamer stemde daar een helmplicht en minimumleeftijd, maar de minister weigerde dat uit te voeren. Waarom? Omdat je in een eindeloos kat-en-muisspel terechtkomt tussen overheid en fabrikanten. Eén producent zei het letterlijk: ‘Als de overheid een deurtje dichtdoet, maken wij een ander open.’ Voor elke nieuwe regel vinden ze een omweg. Dat toont dat de oplossing niet alleen in nieuwe regels zit, maar vooral in bewustwording en handhaving.”

Federale afstemming nodig

Op langere termijn vraagt Pieters ook om federale afstemming over de regels voor minderjarigen.

“De handhaving bij minderjarigen, de classificatie van fatbikes, de strafbaarheid: dat ligt federaal. Vlaanderen kan sensibiliseren, maar we hebben duidelijkere nationale regels nodig. Als die op bepaalde vlakken geoptimaliseerd kan worden, prima. Maar regels lossen finaal niet alles op, handhaving veel meer”.

Lees hieronder verder
d

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
s

Diependaele bevestigt dat glasfabriek in Lommel niet in gevaar is

16 oktober 2025
Lees meer
p

Vlaamse overheid haalt duurzaamheidsadvies voor scholen offline

16 oktober 2025
Lees meer
© Emy Elleboog

N-VA stelt vragen bij duurzaamheidsadvies over Zwarte Piet en Bart De Pauw

15 oktober 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter

Andy Pieters

  • Over Andy Pieters
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
[email protected]

 

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | [email protected] | +32 2 219 49 30