Vlaams Parlementslid
N-VA tevreden met langverwachte versoepeling Lage Emissiezones (LEZ) “Verdere verstrenging zou getuigen van onredelijkheid”
De Vlaamse Regering heeft het besluit definitief goedgekeurd dat de verstrengingen de Lage Emissiezones (LEZ) moet afvoeren. De verstrengingen van de toegangscriteria tot de LEZ zouden zonder een beslissing strenger worden op 1 januari 2026. Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA), die al maanden aandrong op deze versoepeling, reageert opgelucht: “Een verdere verstrenging van de Lage Emissiezones zou getuigen van onredelijkheid. Voertuigen zoals Euro 5-diesels blijven dus toegelaten. In 2027 komt er bovendien een totale evaluatie van het systeem”. Na het advies van de Raad van State heeft de Vlaamse regering de aangebrachte versoepelingen bijkomend gemotiveerd.“Dat de Groene oppositie intussen moord en brand schreeuwt zie ik eerder als een aanmoediging dan als een probleem”, aldus Pieters.
Het regeerakkoord vermeldde dat de Vlaamse regering niet zinnens is het wettelijke kader rond de lage-emissiezone (LEZ) te verstrengen, niet verder dan de voorwaarden die op 1 september 2023 effectief van kracht waren. In de bestaande regelgeving was verankerd dat er op 1 januari 2026 automatisch verstrengingen ingaan waardoor de groep wagens dat de LEZ niet binnen mag groter wordt. Enkel dieselvoertuigen met euronorm 6 of hoger en benzinevoertuigen met euronorm 3 of hoger zouden dan nog toegang tot de LEZ krijgen. Daarom was er conform het regeerakkoord een versoepelingsbesluit nodig.
Tijdens de ministerraad vrijdag werd een besluit van de Vlaamse regering definitief goedgekeurd waarmee de afspraak uit het regeerakkoord uitgevoerd wordt. De verstrengingen van de toegangscriteria die gepland waren in 2026 en 2028 worden ingetrokken. Voertuigen zoals Euro 5-diesels blijven daardoor toegelaten. De Vlaamse Regering zal de effecten van de LEZ bovendien evalueren in 2027. Op basis van die evaluatie kan de LEZ worden aangepast of afgeschaft. Doe doelstellingen op het vlak van luchtkwaliteit blijven onverminderd overeind en zullen ook vertaald worden in een nieuw Luchtbeleidsplan.
“Voor ons was die regelgevingswijziging cruciaal. Belofte maakt immers schuld”, zegt Vlaams parlementslid Andy Pieters. “Voertuigen zoals Euro 5-diesels blijven dus toegelaten. In 2027 komt er bovendien een totale evaluatie van het systeem. Op basis van die evaluatie kan de LEZ regelgeving worden aangepast of afgeschaft. Dat de Groene oppositie moord en brand schreeuwt zie ik eerder als een aanmoediging dan als een probleem”.
Het Besluit zal weldra gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad en zal op 1 januari 2026 in werking kunnen treden.