Vlaams Parlementslid
Verkeersinbreuken blijven ook in 2025 koploper bij werkstraffen
Net zoals de voorbije jaren, blijven verkeersovertreders ook dit jaar de grootste groep aan wie werkstraffen worden opgelegd. Dit jaar ontvingen de justitiehuizen tot en met september 4.240 werkstraffen, opgelegd aan 4.071 personen, met een gemiddelde duur van 95 uur. Verkeersovertredingen blijven ook dit jaar de grootste categorie, met 45% van het totaal. Dat blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir waarover Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) beschikt. “Evident gaat dat veelal niet om kleine snelheidsovertredingen, maar om zwaardere inbreuken waarbij levens in gevaar werden gebracht of recidive. Werkstraffen blijven een van de belangrijke instrumenten in het verkeersveiligheidsbeleid omdat het inzet op schuldinzicht en confrontatie met het eigen wangedrag”, aldus Pieters.
In de strijd voor verkeersveiligheid moet er meer gebeuren dan louter beboeten. Rechters leggen daarom vaak bij zwaardere overtredingen zoals rijden onder invloed, extreme snelheidsovertredingen of recidive een werkstraf op. Dat is om daders meer schuldinzicht te geven dan bij een eenvoudige geldboete. Ze moeten zo iets terugdoen voor de gemeenschap die ze in gevaar brachten, kan zelfdiscipline bijbrengen en kan voorkomen dat ze opnieuw in de fout gaan. Het doel is een confrontatie met de gevolgen van hun gedrag.
“In 2024 werden er 5.250 werkstrafdossiers overgemaakt aan de justitiehuizen, opgelegd aan 4.956 personen. De gemiddelde duur van een werkstraf bedroeg 94 uur. Verkeersovertredingen waren goed voor 49% van de werkstraffen, eigendomsdelicten voor 16%, delicten tegen personen voor 15%, drugsdelicten voor 16% en feiten tegen de openbare orde voor 8%. De overige categorieën bleven beperkt tot enkele procenten”, antwoordde Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir op een schriftelijke vraag. “Dit jaar ontvingen de justitiehuizen tot en met september 4.240 werkstraffen, opgelegd aan 4.071 personen, met een gemiddelde duur van 95 uur. Verkeersovertredingen blijven ook dit jaar de grootste categorie, met 45% van het totaal”, klinkt het.
Volgens Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) zijn werkstraffen een van de belangrijke puzzelstukjes richting meer verkeersveiligheid. Er is wetenschappelijk onderzoek dat stelt dat werkstraffen voor verkeersinbreuken soms beter werken dan eenvoudige geldboetes. “We zien tegenwoordig een opmars aan vooral geldboetes via de vele lokale trajectcontroles, maar internationaal onderzoek zegt dat werkstraffen in specifieke gevallen leiden tot lagere recidive dan geldboetes. Het is aan rechters om dat geval per geval te beoordelen, maar de cijfers tonen aan dat het instrument effectief gebruikt wordt waar nodig”, aldus Pieters.
In 2026 komt er een nieuw Verkeersveiligheidsplan en -pact onder impuls van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder.