Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Interview TVL - De Werkvennootschap acht trambuswerken aan N78 in Maasmechelen ‘niet rijp’
De Werkvennootschap is van mening dat bijkomend studiewerk en overleg nodig is vooraleer er een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag komt voor de eerste trambuswerken aan de N78 in Maasmechelen. Dat is ook de reden waarom de lopende aanvraag werd ingetrokken. Dat laat uittredend Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters weten in een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters. “Het is duidelijk dat De Werkvennootschap beseft dat het draagvlak voor het project in Maasmechelen, met onder meer bijkomende verkeerslichten, onder druk staat én dat de gemeentelijke mobiliteitsvisie waaronder de halvering van de Rijksweg niet gesmaakt wordt”, reageert Pieters. Volgens hem is het noodzakelijk om het hele dossier te herbekijken samen met het toekomstige gemeentebestuur én de toekomstige mobiliteitsminister.
Menig Maasmechelaar zal zich er aan ergeren: de stroppende rotondes op de N78 aan de autosnelweg. Door de aanschuifrijen aan de inrit van tankstations Bruno’s is de wachtrij vaak erg lang, wat leidt tot files en gevaarlijke toestanden. De Werkvennootschap wilde de rotondes herinrichten, wat tot verbetering zou kunnen leiden. Echter, in het kader van de trambus van ontslagnemend minister Lydia Peeters wil men ook een bijkomend verkeerslicht installeren, vlak voorbij de inrit van het tankstation, tussen Bruno’s en de Ringlaan dus. De werken daarvoor zouden begin 2025 aanvatten.
De Werkvennootschap trok de omgevingsvergunningsaanvraag echter eind juni in. Eerder werd ook al een openbaar onderzoek opnieuw overgedaan omdat een negatief advies van Natuur en Bos wees op het ontbreken van een boscompensatievoorstel. Ook tijdens het tweede openbaar onderzoek waren er bezwaren. De start van de werken begin 2025 lijkt nagenoeg onmogelijk. In een schriftelijk antwoord aan Pieters laat uittredend minister Lydia Peeters uitschijnen dat ze niet betrokken was bij de beslissing de vergunningsaanvraag in te trekken.
“Zoals uw weet, is De Werkvennootschap (DWV) de bouwheer inzake het project Hoogwaardig openbaar vervoer Hasselt-Maasmechelen. Het staat de bouwheer vrij een omgevingsvergunningsaanvraag in te trekken indien blijkt dat het dossier niet rijp zou zijn. DWV heeft laten weten dat zij van oordeel is dat bijkomend studiewerk en overleg nodig is, reden waarom de aanvraag werd ingetrokken”, klinkt het.
Pieters roept dan ook op om de komende periode de tijd te nemen om het hele dossier te herbekijken. Gelet op het gebrek aan lokaal draagvlak voor te ingrijpende aanpassingen aan de Rijksweg in Maasmechelen en de veranderende standpunten van bevoegd minister Lydia Peeters in de voorbije verkiezingscampagne, lijkt het aangewezen dat het toekomstige gemeentebestuur én de toekomstige mobiliteitsminister samen het geheel herbekijken.
“Dat er dringend iets aan de Rijksweg moet gebeuren is evident. Maar het is tijd voor eerlijkheid ten aanzien van de Maasmechelaar door één integrale visie en plan voor de volledige Rijksweg te maken en uit te voeren, zonder halvering en met een verhoging van de verkeersveiligheid door de verbetering van de fietspaden. Maar laten we aub enkel initiatieven nemen als ervan bewezen is dat het niet tot een mobiliteitsinfarct zal leiden, ook niet op het onderliggende wegennet”, aldus Pieters.
Bekijk de volledige reportage via: https://www.tvl.be/nieuws/andy-pieters-n-va-hele-herinrichting-en-ontdubbeling-rijksweg-in-maasmechelen-herbekijken-170359 en ook het artikel in HBVL: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240806_95991693.