
Vlaams Parlementslid

6 miljoen euro voor 72 seconden? Pieters: “Overtreffende trap van knettergek”
Er komt op vraag van De Werkvennootschap een openbaar onderzoek voor de vergunning van een extra op- en afritcomplex voor de trambus in Maasmechelen, vergezeld van een bijkomend negende verkeerslicht op de N78 tussen de inrit van tankstation Bruno’s en de Industrielaan om de trambus en haar gebruikers te laten oversteken door de middenberm. In Het Belang van Limburg kondigen burgemeester Terwingen en Daan Deckers van Maasmechelen aan dat zij de aanvraag steunen. Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) is echter duidelijk: “Meer dan zes miljoen euro voor 72 seconden winst met de trambus én de organisatie van een bijkomend verkeersinfarct op de N78? Dat is de overtreffende trap van knettergek. Politici die dit verdedigen zijn wereldvreemd en hebben geen enkel benul van financiële verantwoordelijkheid”. Minister De Ridder kondigde in het Vlaams Parlement al aan dat zij pas een politieke beslissing neemt na afloop van het openbaar onderzoek en wees op bezorgdheden over extra filevorming op de N78.
Het gemeentebestuur en De Werkvennootschap sloten eerder een akkoord het deelproject voor de HOV-verbinding tussen Hasselt en Maasmechelen ten bedrage van meer dan 6 miljoen euro. Daar kwam in de gemeenteraad al stevige kritiek op. “Want, de voorgestelde ingreep levert tegelijk slechts 72 seconden reistijdwinst voor de HOV-lijn t.o.v. de bestaande situatie. De weerslag op de doorstroming van personenwagens kan dan weer tot de zuidelijkste rotonde zijn, wat aanzienlijk tijdsverlies betekent voor automobilisten”, zei gemeenteraadslid Marco Blascetta (ademM/N-VA).
“Er zijn ernstige vragen te stellen bij de mobiliteitsimpact van de bijkomende verkeerslichteninstallatie op de N78 tussen de inrit van tankstation Bruno en de Industrielaan. Ook de gemeentelijke diensten stellen in het dossier dat een gelijkgrondse voetgangersoversteek aan de Industrielaan ‘niet ideaal’ is. Het gaat om een negende verkeerslicht op een kort stukje Rijksweg. Meer dan zes miljoen euro voor 72 seconden winst met de trambus én de organisatie van een bijkomend verkeersinfarct en tijdsverlies voor het ander verkeer op de N78? Dat is de overtreffende trap van knettergek. Dit is geldverkwisting. Politici die dit verdedigen zijn wereldvreemd en geen enkel benul van financiële verantwoordelijkheid”, reageert Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA).
Bezorgdheden over filevorming N78
De plannen zijn niet afgedekt door de minister. Zij gaf in het parlement al aan dat zij pas verdere politieke beslissingen neemt na het openbaar onderzoek en wees al op eigen bezorgdheden. “De voorgestelde bijkomende lichtenregeling leidt echter tot bezorgdheden over eventuele filevorming op de Rijksweg N78. Het spreekt voor zich dat uit het hogervermelde openbaar onderzoek en de lopende project-MER moet blijken of en in welke mate deze bekommernissen terecht zijn. Doorstroming voor verschillende gebruikers wordt in de afweging meegenomen”, aldus De Ridder. “Aangezien voor dit deelproject eerder reeds een omgevingsvergunningsaanvraag ingetrokken werd door De Werkvennootschap naar aanleiding van een groot aantal bezwaren tijdens het openbaar onderzoek, wacht ik de resultaten van de lopende project-MER en de omgevingsvergunningsprocedure af alvorens een verder standpunt in te nemen”.
Dat er aan de N78 verbeteringen mogelijk zijn, zoals veiligere fietspaden, langere afrijstroken en structureel onderhoud, is absoluut waar. N-VA heeft daarom al meermaals de hand gereikt aan het gemeentebestuur om samen richting de minister te stappen om specifiek daarvoor investeringen binnen te halen. Op dat samenwerkingsaanbod werd niet ingegaan door CD&V en Vooruit, omdat zij boos zijn dat de halvering van de N78 niet doorgaat. Pieters roept hen alsnog op samen te willen werken, maar zit reeds bilateraal samen met de minister daarover.
