Vlaams Parlementslid
Europa stelt koolstoftaks uit: Andy Pieters (N-VA) juicht lichtpuntje toe, maar noemt akkoord te mager
Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA) reageert op het Europese akkoord over het klimaatdoel voor 2040 en de mogelijke versoepeling van eerdere maatregelen zoals de koolstofheffing en het verbod op verbrandingsmotoren. “Het jaar uitstel voor de extra koolstoftaks is zeker welgekomen. Europa lijkt eindelijk een klein beetje besef voor realisme te krijgen, maar dit akkoord blijft te mager en biedt onvoldoende garanties op vlak van betaalbaarheid en uitvoerbaarheid”, zegt Pieters. “De extra koolstofheffing op gezinnen, alleenstaanden en kmo’s blijft een aanslag op hun portefeuille in een economisch erg moeilijke tijd. Dit kunnen we missen. Uitstel zou beter afstel worden”.
Na lange onderhandelingen hebben de lidstaten een akkoord bereikt om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2040 met 90% te verminderen ten opzichte van 1990. België onthield zich. Vlaanderen blijft van mening dat die 90% op dit moment niet realistisch is en te veel vraagt van alleenstaanden, gezinnen en kmo’s.
We volgen Europa, maar niet strenger of sneller
In oktober maakte Vlaams minister van Klimaat Melissa Depraetere in haar antwoord op een vraag van Pieters al duidelijk dat Vlaanderen geen strengere of snellere uitvoering zal bepleiten dan wat Europa oplegt. “Die bevestiging blijft cruciaal,” zegt Pieters. “Als Europa de datum van 2035 voor het verbod op verbrandingsmotoren herziet, volgt Vlaanderen dat uitstel automatisch. Dat staat letterlijk in het regeerakkoord en dat is goed bestuur: geen goldplating, geen symboolpolitiek.”
Volgens Pieters is het belangrijk dat de overgang naar emissievrije mobiliteit haalbaar blijft: “In een ideale wereld rijden we allemaal emissievrij, maar de werkelijkheid is anders. Mensen manu militari uit hun wagen sleuren kan niet de bedoeling zijn. De omslag moet sociaal en economisch draaglijk blijven.”
Koolstofheffing ETS2 blijft zorgenkind
Pieters blijft kritisch voor de invoering van het nieuwe emissiehandelssysteem ETS2, dat vanaf 2027 ook transport en verwarming omvat. “Dat is in feite een koolstofheffing voor gezinnen, alleenstaanden en kmo’s. Vlaanderen kan daar niet blind in meestappen zonder dat er voldoende middelen zijn voor flankerend beleid. Wij willen eerst zekerheid over Europese financiering om de koopkracht te beschermen. Anders betaal je als gezin twee keer: eerst aan de pomp, daarna in de energierekening.”
Minister Depraetere bevestigde eerder in de commissie dat Vlaanderen samen met 19 lidstaten vragende partij is om pas over te gaan tot uitvoering zodra er Europese steunmiddelen beschikbaar zijn.
Nog te mager
Hoewel Pieters het Europese akkoord toejuicht als “een stap richting realisme”, blijft hij kritisch: “Het is goed dat Europa inziet dat het tempo niet langer houdbaar is, maar dit akkoord mist nog altijd garanties over betaalbaarheid en industriële weerbaarheid. Het is nog te mager om gezinnen, kmo’s en onze industrie gerust te stellen.”
Tot slot wijst Pieters op de veranderde toon in Europa: “Zelfs voormalig klimaatpaus Frans Timmermans geeft toe dat het tempo te hoog lag. Dat zegt genoeg. Vlaanderen blijft de realistische koers varen: ambitieus, maar met beide voeten op de grond.”