
Vlaams Parlementslid

HOV Maasmechelen: Ook gemeentelijke mobiliteitsdienst vroeg alternatief voor extra verkeerslichten op N78
Ook de ambtenaren van de gemeente Maasmechelen hebben tijdens de overlegmomenten met De Werkvennootschap aangegeven dat een extra verkeerslicht op de N78 aan de Industrielaan ‘niet ideaal’ is en drongen aan op een andere aanpak van het deelproject voor de HOV Hasselt-Maasmechelen. Dat blijkt uit verschillende verslagen van de ambtelijke werkgroepen voor de HOV-verbinding, die Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) kon inkijken. Uit de procesnota van De Werkvennootschap bleek immers dat er een mogelijke negatieve impact is van de ingreep op de doorstroming van de rotondes aan de E314, alsook op de E314 zélf. “Blijkbaar hadden onze diensten toch meer gezond verstand dan onze politici. Onze vraag om in volledige samenwerking tussen alle niveaus en alle partijen een werkbaar plan voor de N78 uit te werken, werd echter meermaals afgewezen”, zegt Pieters.
Gisteren haalde het lokaal bestuur van Maasmechelen hard uit naar N-VA omdat die de vooruitgang van de mobiliteit in Maasmechelen zou tegenwerken. Pieters reageert verbaasd, omdat uit alle documenten blijkt dat het geplande deelproject aan de E314 en N78 negatieve gevolgen kan hebben voor de doorstroming. Daarmee werd bovenal de komst van een negende verkeerslicht op één kilometer N78 bekritiseerd. Die zou komen ter hoogte van de Industrielaan, op enkele tientallen meters van de inrit van tankstation Bruno’s en de reeds drukke rotonde.
Uit verslagen van de ambtelijke projectstuurgroep blijkt dat ambtenaren van de gemeente Maasmechelen, bevoegd voor mobiliteit en openbare werken, al sinds 21 maart 2023 stellen dat de bijkomende verkeerslichten voor een gelijkgrondse voetgangersoversteek aan de Industrielaan ‘niet ideaal’ is. Daarenboven vroegen ze eind vorig jaar, op 19 december 2024, om een alternatief uit te werken: “Kan er een veilige onderdoorgang gerealiseerd worden tussen oostelijke wijken en de halte i.p.v. een gelijkvloerse oversteek over de N78?”.
Pieters begrijpt die bezorgdheid en vindt het daarom des te vreemder dat het lokaal bestuur zo razend reageerde in de pers. “Blijkbaar hadden onze diensten toch meer gezond verstand dan onze politici. De berekeningen van De Werkvennootschap waarschuwen immers zelf ook op een verkeersinfarct door een mogelijke terugslag vanaf de voet- en fietseroversteek tot de rotondes, waardoor de huidige wachtrijen verder kunnen toenemen. Onze vraag om in volledige samenwerking tussen alle niveaus en alle partijen een werkbaar plan voor de N78 uit te werken, werd echter meermaals afgewezen. Nochtans is een alternatief plan net wat de gemeentelijke diensten vroegen”, aldus Pieters.
Dat er aan de N78 verbeteringen mogelijk zijn, zoals veiligere fietspaden, langere afrijstroken en structureel onderhoud, is absoluut waar. ademM/N-VA heeft daarom al meermaals de hand gereikt aan het gemeentebestuur om samen richting de minister te stappen om specifiek daarvoor investeringen binnen te halen. Op dat samenwerkingsaanbod werd niet ingegaan door CD&V en Vooruit, omdat zij boos zijn dat de halvering van de N78 niet doorgaat. Pieters roept hen alsnog op samen te willen werken, maar zit reeds bilateraal samen met de minister daarover.
