Vlaams Parlementslid
MAASMECHELEN - ademM/N-VA reikt opnieuw de hand voor Taskforce toekomst Rijksweg N78
Het voorstel van oppositiepartij ademM/N-VA om in een Taskforce over alle partijgrenzen heen een nieuw toekomstplan voor een veiligere Rijksweg uit te tekenen, werd eerder dit jaar voor een tweede keer weggestemd door CD&V, Vooruit en Puur. Na de aankondiging van Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder dat ze de Rijksweg niet zal halveren en ook de extra op- en afrit met verkeerslicht op de Rijksweg afvoert, herneemt ademM/N-VA het voorstel en reikt ze de hand. “De burgemeester stelt telkens dat hij wil samenwerken en dat hij tegen polarisatie is, maar toch wees hij onze uitgestoken hand al meermaals af. We geven hem een nieuwe kans om samen een nieuwe toekomstvisie uit te werken op een veiligere, leefbare en doorstromende verkeersader, zonder ontdubbeling”, klinkt het bij fractieleider Andy Pieters en gemeenteraadslid Marco Blascetta. De mosterd wordt gehaald in Houthalen-Helchteren, waar de Limburgse Noord-Zuidverbinding door een Taskforce over alle partijgrenzen heen wordt begeleid.
Tijdens de gemeenteraad van februari en juni nam ademM/N-VA, een partij die uitdrukkelijk tegen de ontdubbeling van de Rijksweg is, het initiatief om tot een samenwerking tussen alle partijen te komen en zo samen een toekomstplan te schrijven. De partij haalde de mosterd bij burgemeester Alain Yzermans van Vooruit in Houthalen-Helchteren. Die richtte over alle partijgrenzen heen een gemeentelijke Taskforce op om samen elk plan voor de Noord-Zuidverbinding doorheen de gemeente af te toetsen. Een voorbeeld voor Maasmechelen, meende het kartel. CD&V, Vooruit en Puur stemden het voorstel echter meermaals weg.
De voorbije maanden geraakte bekend dat de bevoegd minister en partijgenoot Annick De Ridder (N-VA) de visie van ademM/N-VA over de Rijksweg deelt en dus van mening is dat de trambus geen nood heeft aan een ontdubbeling van de N78 en dat de trambus operationeel kan zijn op de bestaande 2x2-inrichting. Afgelopen week voerde ze ook de komst van een extra, negende verkeerslicht op de N78 (voor een eigen op- en afrit voor de trambus) af omdat de investering van meer dan 6 miljoen euro de loutere reistijdwinst van 72 seconden niet verantwoord. Burgemeester Terwingen reageerde ontstemd.
Toch blijft ademM/N-VA erbij dat kleinere ingrepen aan de N78 noodzakelijk zijn, maar zolang het bestuur vasthoudt aan de oude plannen zullen ook die er wellicht niet komen. Daarom herneemt ademM/N-VA haar voorstel en stelt ze de oprichting van een samenwerkingsorgaan voor. Het gaat om de oprichting van een Taskforce N78 met twee vertegenwoordigers per politieke fractie in de gemeenteraad, onder leiding van de bevoegde schepen en in aanwezigheid van mobiliteitsambtenaren. Deze Taskforce heeft tot doel in consensus over de grenzen van meerderheid en oppositie heen een nieuwe mobiliteitsvisie te ontwikkelen voor een veiligere N78 zonder ontdubbeling. ademM/N-VA denkt daarbij in eerste instantie aan een verbetering en beveiliging van de fietsinfrastructuur en een betere doorstroming rond de kruispunten.
“Minister De Ridder liet weten dat ze de meerwaarde van zo’n initiatief ziet en bood de diensten van de Vlaamse overheid aan om de Taskforce te ondersteunen. Als ademM/N-VA hebben we onze voet tussen de deur in Brussel om voor Maasmechelen goede zaken te doen. Laten we dan ook bewijzen dat samenwerking in Maasmechelen geen hol begrip is en de handen samen uit de mouwen steken. Dergelijke samenwerking blijven afwijzen zal zorgen dat er geen enkele verbetering zal komen, en dat zou nefast zijn”, roepen Pieters en Blascetta voor de zoveelste keer op.