
Vlaams Parlementslid

Meer dan 1 op 4 geschrapte trajectcontroles in Vlaanderen ligt in Limburg - Andy Pieters (N-VA): “Trajectcontroles mogen geen geldgewin zijn”
Bij de herziening van het Vlaamse trajectcontrolesysteem worden 72 van de 82 geplande installaties geschrapt. Opvallend: ruim een kwart daarvan - 22 trajectcontroles - zouden als gevolg van het beleid van de vorige ministerin Limburg komen, maar verdwijnen nu uit de planning.
Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) uit Maasmechelen begrijpt de bezorgdheden van lokale besturen, maar verdedigt de aanpak van de Vlaamse Regering. “Trajectcontroles mogen geen doel op zich zijn, en al zeker geen systeem dat louter dient om boetes te innen. De nieuwe aanpak voorkomt een verdere wildgroei aan trajectcontroles en focust op de plaatsen waar het risico op zware ongevallen het grootst is. Dát is een geloofwaardige en transparante aanpak, in het belang van elke weggebruiker.”
De minister kondigde woensdag in het parlement aan dat het Agentschap Wegen en Verkeer voortaan een objectieve risicoscore toepast – de zogenaamde ‘5-3-1-methode’, waarbij enkel locaties met een hoge ongevalslast én overdreven snelheid nog in aanmerking komen voor nieuwe trajectcontroles.
“Verkeersveiligheid blijft een absolute prioriteit voor deze regering,” benadrukt Pieters. “Maar we moeten eerlijk durven zijn: trajectcontroles zijn geen wondermiddel. Ze dienen niet om gemeentefinanciën op orde te zetten, ze zijn een middel, geen doel. Lokale besturen blijven uiteraard vrij om waar nodig zelf extra verkeershandhavingsmaatregelen te voorzien, in samenspraak met politie en parket.”
