
Vlaams Parlementslid

Speedpedelecs toegelaten op alle Vlaamse jaagpaden: signalisatie aangepast
Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA) ondervroeg vandaag in het Vlaams Parlement minister van Mobiliteit Annick De Ridder over de toegang van speedpedelecs tot fietsinfrastructuur, met bijzondere aandacht voor jaagpaden en gemengde paden. De minister bracht duidelijkheid: speedpedelecs zijn voortaan toegelaten op alle jaagpaden in beheer van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv. De nodige verkeerssignalisatie werd intussen aangepast en zou overal in orde moeten zijn.
“Dat is uitstekend nieuws voor de duizenden Vlamingen die dagelijks pendelen met een speedpedelec,” zegt Pieters. “Het gaat om een relatief nieuw vervoersmiddel, waarbij de regelgeving soms achterliep. Nu zorgen we alvast voor deze eenvormigheid en rechtszekerheid langs de bevaarbare waterwegen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”
De populariteit van de fiets blijft onder meer dankzij de opmars van de speedpedelec toenemen, vooral voor woon-werkverkeer. 22,1% van de gebruikers gebruikt de fiets intussen voor het dagelijkse pendelverkeer. “Wie kiest voor de fiets -in al zijn vormen- verdient onze steun,” benadrukt Pieters. “Elke extra fietser helpt ons om de Vlaamse mobiliteitsambities waar te maken. Ook de speedpedelec speelt daarin een rol.”
Toch blijft de plaats van de speedpedelec op de weg afhankelijk van meerdere factoren: het type fietsinfrastructuur, de snelheidslimieten en de lokale signalisatie. “Een uniforme regeling is niet vanzelfsprekend. De kwaliteit en breedte van fietsroutes verschillen sterk in dorpskernen en lokale besturen behouden een zekere autonomie,” aldus Pieters. “Daarom blijft hoffelijkheid essentieel. Op smalle jaagpaden of gemengde paden is het belangrijk dat iedereen zich verantwoordelijk gedraagt.”
De minister zal binnenkort ook een sensibiliseringscampagne lanceren onder het motto ‘Hang het beest niet uit’, om gebruikers aan te sporen tot verantwoord rijgedrag. Pieters ondersteunt die aanpak voluit: “Regels zijn belangrijk, maar het gedrag op het terrein is minstens even cruciaal. Fietsers moeten beseffen dat ze hun snelheid moeten aanpassen aan de situatie.”
Pieters is ook tevreden over het overleg dat reeds plaatsvond met het Expertisenetwerk Speed Pedelec Vlaanderen. “Het is positief dat deze gebruikersgroep zich organiseert en gehoord wordt. Zo moeten we beleid maken: in dialoog met de mensen op het terrein.”
Tot slot geeft hij aan het dossier op de voet te blijven opvolgen. “De speedpedelec is geen tijdelijke hype, maar een blijvende speler in ons mobiliteitslandschap. Het is onze taak om de regelgeving logisch, werkbaar en toekomstgericht te maken. Daar blijf ik mij met volle overtuiging voor inzetten.”
