Vlaams Parlementslid
Vonnis trajectcontroles aangrijpen om buitensporige inzet aan te pakken
De politierechtbank van Vilvoorde heeft een boete van 53 euro, van een lokale trajectcontrole met een private firma, ongeldig verklaard. De rechter oordeelde onder meer dat niet voldoende duidelijk was wie de boete had gevalideerd. De kroniek van een aangekondigd falen, zegt Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA). “Iedereen voelt aan dat er wel wat locaties zijn waar trajectcontroles als geldkoe gebruikt worden in plaats van voor de verhoging van de verkeersveiligheid. Laten we dit vonnis aangrijpen om schoon schip te maken”, aldus Pieters, lid van de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement.
De trajectcontroles beroeren al enige tijd de gemoederen in Vlaanderen. De laatste drie jaar is er in Vlaanderen een wildgroei aan trajectcontroles. Sinds gemeentebesturen bepaalde snelheidsboetes zelf mogen innen, zijn er honderden camera’s geïnstalleerd en lopen de inkomsten fors op. Is het een handige manier om de gemeentekas te spekken of heeft het effectief iets met verkeersveiligheid te maken? Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder startte daarom eerder al een onderzoek. Het recente vonnis komt daar nu bovenop.
“Ook in Limburg zijn er trajectcontroles ingevoerd waar je je vragen bij kan stellen. Het is wellicht niet voor niets dat het aantal trajectcontroles in onze provincie vorig jaar verdubbelde”, aldus Pieters. “Uit cijfers van Statistiek Vlaanderen bleek namelijk dat in sommige gemeenten en steden de inkomsten uit boetes een enorme vlucht hebben genomen. In 2023 werd een recordbedrag van 124 miljoen euro geïnd. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2019. De belangrijkste oorzaak? Trajectcontroles. Heeft dat overal een verbetering van de verkeersveiligheid tot gevolg? Helaas niet. Laten we het vonnis samen met het lopend onderzoek van de minister aangrijpen om schoon schip te maken”.
“Handhaving moet als rechtvaardig ervaren worden”, vindt Pieters. “Lokale trajectcontroles moeten enkel ingezet worden om de verkeersveiligheid te verhogen en niet om de gemeentekas te vullen. Handhaving mag nooit een verdienmodel zijn, geen geldkoe voor besturen met financiële uitdagingen. Op de meeste plekken is het beter om de weginfrastructuur zo aan te passen dat je er niet sneller kan rijden.”
“Het principe moet bovendien zijn dat de opbrengsten van boetes geherinvesteerd worden in verkeersveiligheid, niet dat je er een sporthal of zwembad mee bouwt”, zegt Pieters. De gemeenten en steden zijn bovendien niet de enigen die profiteren van de boetes. Ook private firma’s pikken hun graantje mee. Bij verkeerscentrum VIAS hekelden ze die praktijk eerder al: “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: daarmee overschrijd je een grens”.
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) waarschuwde zondagavond ook al: "Indien andere politierechtbanken volgen, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de geldigheid van boetes van andere lokale trajectcontroles”.