Vlaams Parlementslid
De Ridder laat verkeerslichtenregeling N78-Ringlaan herevalueren
In 2023 werden onder impuls van de vorige minister van Mobiliteit aanpassingen aangebracht aan de verkeerslichtenregeling van het kruispunt N78-Ringlaan-Rodenbachstraat in Maasmechelen. Toch blijven problemen en incidenten zich opstapelen. Daarnaast laten lokale ingrepen zich soms voelen, zoals nieuwe woonontwikkelingen, wegenwerken en de invoering van verkeersvrije straten. Op vraag van Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) geeft huidig Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder de opdracht de verkeerslichtenregeling te herevalueren. De minister heeft ook de ondersteuning van haar Vlaamse diensten aangeboden om een nieuwe toekomstvisie voor de N78, zonder ontdubbeling, uit te werken. Het lokaal bestuur wees dat echter al meermaals af.
Aan het kruispunt tussen de N78 en Ringlaan/Rodenbachstraat in de gemeente Maasmechelen worden verschillende problemen ervaren. Vooral automobilisten die van de rotonde van de E314 komen (zuidelijk) en willen omkeren richting Opgrimbie (westelijk), blokkeren vaak het hele kruispunt. Vanuit de Rodenbachstraat kunnen dan weer louter enkele wagens afslaan richting de E314 vanwege de korte termijn van het groene licht. Het Agentschap Wegen en Verkeer is al meermaals op de hoogte gebracht van de gesignaleerde problematiek, net als de vorige minister.
Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) uit Maasmechelen bevroeg de huidige minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder over de problematiek. Die kondigt aan dat ze de werking van de verkeerslichtenregeling opnieuw laat onderzoeken. “In 2023 werd dit kruispunt voorzien van een iVRI, een modern verkeerslicht dat communiceert met andere weggebruikers en systemen om de verkeersstromen te optimaliseren. Gezien er zich nog steeds ongewenste situaties blijven voordoen op dit kruispunt zal AWV onderzoeken of er nog optimalisaties mogelijk zijn”, aldus De Ridder.
“Een aanpassing van de lichtenregeling op zich is technisch altijd mogelijk, maar heeft ook steeds gevolgen op vlak van doorstroming in de ene of andere richting en voor de verschillende verkeersmodi, evenals de mate van verkeersveiligheid. Dit zal gebeuren in samenspraak met het lokale bestuur”, zegt De Ridder.
Vorige week kon vastgesteld worden dat er tel- en meetapparatuur operationeel is aan het kruispunt.
Pieters vindt het goed om de doorstroming op het kruispunt nog eens goed door te lichten, maar waarschuwt ervoor dat lokale ingrepen het kruispunt soms extra belasten. Zo is er een nieuwe woonontwikkeling vergund door het bestuur, vlak aan het betreffende kruispunt. Daartegen loopt een beroepsprocedure. Ook de impact van eenrichtingsverkeer of verkeersvrije straten heeft soms gevolgen.
Grotere ingrepen om de Rijksweg te verbeteren zijn in de toekomst niet uitgesloten. Lokale partij ademM/N-VA werkte daartoe een voorstel uit. De minister heeft op vraag van Pieters de ondersteuning van haar Vlaamse diensten aangeboden om een nieuwe toekomstvisie voor de N78, zonder ontdubbeling, uit te werken. Het lokaal bestuur wees dat echter al meermaals af.