
Vlaams Parlementslid

Tesla Cybertruck mag tot nader order niet de openbare weg op in Vlaanderen
De Tesla Cybertruck deed onlangs zijn intrede op de Europese wegen, wat zorgen oproept bij verschillende verkeersveiligheidsorganisaties in Europa. De scherpe hoeken en het zware gewicht van de auto vormen volgens de organisaties een risico voor de veiligheid op de openbare weg, vooral bij ongevallen met voetgangers en fietsers. Recent veroorzaakte een man uit Groot-Bijgaarden ook heel wat ophef, toen hij met zijn Tesla Cybertruck door Knokke reed. Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) ondervroeg bevoegd minister Annick De Ridder over het dossier. Zij antwoordde helder dat er geen enkel aanvraagdossier voor de Tesla Cybertruck ontvangen werd en bijgevolg mag de wagen dan ook niet op de openbare weg rijden.
“Ik beslis zelf niet welke voertuigen op de Vlaamse wegen toegelaten worden, er bestaat hiervoor stringente regelgeving over wat kan en niet kan. Om uitsluitsel te kunnen geven over de geschiktheid van dit voertuig op Vlaamse wegen zou het voertuig volgens de Europese regelgeving moeten getest worden. Tot op heden heeft mijn departement MOW, Cel Homologatie, geen enkele goedkeuringsaanvraag ontvangen. Op dit moment mag de Tesla Cybertruck in Vlaanderen dus niet op de openbare weg rijden”, klonk het heldere antwoord.
De Cybertrucks worden via een nationale individuele goedkeuring in een lidstaat ingeschreven. De geldigheid van die nationale goedkeuring is echter beperkt tot die lidstaat en het voertuig mag dus niet in Vlaanderen rijden via goedkeuringen van andere Europese landen. Bij import van een dergelijk voertuig zal de Cel Homologatie het volledig buitenlands goedkeuringsdossier opvragen om na te gaan of voldaan is aan onze nationale/Europese eisen. Wanneer niet alle testrapporten voorhanden zijn en/of wanneer niet kan aangetoond worden dat het voertuig voldoet aan de nationale/Europese eisen dan zal het voertuig geweigerd worden voor homologatie.
“Deze zomer nog publiceerde het Belgische verkeersveiligheidsinstituut VIAS een studie waaruit blijkt dat fietsers en voetgangers 90% meer kans hebben op een zware verwonding en een dubbel zo grote kans op overlijden bij aanrijding door een pick-up. Het is positief dat de minister bevestigd dat verkeersveiligheid en impact op zwakke weggebruikers in alle aanvraagdossiers een belangrijk beoordelingsgrond blijft voor haar diensten”, besluit Pieters.
Bekijk ook het artikel in de Gazet van Antwerpen: https://www.gva.be/cnt/dmf20241107_97702621
