Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Home
Andy Pieters

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Nieuws
  • Parlementair Werk
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Andy
  • Nieuws
  • Parlementair Werk
  • Contact

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter
Lees voor
Close search modal

Search in Andy Pieters

Andy Pieters

Vlaams Parlementslid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Vonnis trajectcontroles aangrijpen om buitensporige inzet aan te pakken
Lees voor

Vonnis trajectcontroles aangrijpen om buitensporige inzet aan te pakken

Gepubliceerd op zondag 16 november 2025

De politierechtbank van Vilvoorde heeft een boete van 53 euro, van een lokale trajectcontrole met een private firma, ongeldig verklaard. De rechter oordeelde onder meer dat niet voldoende duidelijk was wie de boete had gevalideerd. De kroniek van een aangekondigd falen, zegt Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA). “Iedereen voelt aan dat er wel wat locaties zijn waar trajectcontroles als geldkoe gebruikt worden in plaats van voor de verhoging van de verkeersveiligheid. Laten we dit vonnis aangrijpen om schoon schip te maken”, aldus Pieters, lid van de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams Parlement.

De trajectcontroles beroeren al enige tijd de gemoederen in Vlaanderen. De laatste drie jaar is er in Vlaanderen een wildgroei aan trajectcontroles. Sinds gemeentebesturen bepaalde snelheidsboetes zelf mogen innen, zijn er honderden camera’s geïnstalleerd en lopen de inkomsten fors op. Is het een handige manier om de gemeentekas te spekken of heeft het effectief iets met verkeersveiligheid te maken? Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder startte daarom eerder al een onderzoek. Het recente vonnis komt daar nu bovenop.

“Ook in Limburg zijn er trajectcontroles ingevoerd waar je je vragen bij kan stellen. Het is wellicht niet voor niets dat het aantal trajectcontroles in onze provincie vorig jaar verdubbelde”, aldus Pieters. “Uit cijfers van Statistiek Vlaanderen bleek namelijk dat in sommige gemeenten en steden de inkomsten uit boetes een enorme vlucht hebben genomen. In 2023 werd een recordbedrag van 124 miljoen euro geïnd. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2019. De belangrijkste oorzaak? Trajectcontroles. Heeft dat overal een verbetering van de verkeersveiligheid tot gevolg? Helaas niet. Laten we het vonnis samen met het lopend onderzoek van de minister aangrijpen om schoon schip te maken”.

“Handhaving moet als rechtvaardig ervaren worden”, vindt Pieters. “Lokale trajectcontroles moeten enkel ingezet worden om de verkeersveiligheid te verhogen en niet om de gemeentekas te vullen. Handhaving mag nooit een verdienmodel zijn, geen geldkoe voor besturen met financiële uitdagingen.  Op de meeste plekken is het beter om de weginfrastructuur zo aan te passen dat je er niet sneller kan rijden.”

“Het principe moet bovendien zijn dat de opbrengsten van boetes geherinvesteerd worden in verkeersveiligheid, niet dat je er een sporthal of zwembad mee bouwt”, zegt Pieters. De gemeenten en steden zijn bovendien niet de enigen die profiteren van de boetes. Ook private firma’s pikken hun graantje mee. Bij verkeerscentrum VIAS hekelden ze die praktijk eerder al: “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: daarmee overschrijd je een grens”.

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) waarschuwde zondagavond ook al: "Indien andere politierechtbanken volgen, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de geldigheid van boetes van andere lokale trajectcontroles”.

Lees hieronder verder
w

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
c

Onenigheid tussen adviesraden over verbod op PFAS houdende pesticiden

13 november 2025
Lees meer
k

Ondanks onheilsberichten: dan toch nieuw klimaatadaptatieplan op komst in 2026

13 november 2025
Lees meer
x

De Ridder laat verkeerslichtenregeling N78-Ringlaan herevalueren

10 november 2025
Lees meer

Volg mij

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Twitter

Andy Pieters

  • Over Andy Pieters
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Contact

Stel je vraag

N-VA-fractie Vlaams Parlement
Leuvenseweg 86
1000 Brussel
[email protected]

 

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | [email protected] | +32 2 219 49 30